כניסת כתב
 
 
הצטרף ככתב
שכחתי סיסמא
 
כתב

אמילי מ , עברית

לפרופיל המלא

מדורים    زوايا
חדשות ואקטואליה   أخبار
ראש גדול   أتحمل المسؤولية
תרבות ואמנות   ثقافة وفنّ
דעות   آراء
חינוך וחברה   تربية ومجتمع
מונעים אלימות   نـَمنع العُنف
מולדתי   موطني
סביבה וטבע   المحيط والطبيعة
אחד על אחד   وجهًا لوجه
נפגשים   لقاء
בידור ופנאי   تسلية وترفيه
ספורט   رياضة
לצעירים בלבד   للشبيبة فقط
   

 
חינוך וחברה تربية ومجتمع
 

פרויקט "תפנית"- מב"ר : כשלון או הצלחה?
مشروع "تَفنيت" - "مَبار": فشل أم نجاح؟
מאת: אמילי מ רמות
06.06.2009 05:59 מספר כניסות: 2447


ccarlstead

האם התוכנית מצליחה להגשים את המטרה?


תכנית "תפנית סטארט" של קרן רש"י, המנוהלת ע"י ניסים כהן וירדנה בגנץ מקרן רש"י, הינה תוכנית אשר נועדה לשפר את הישגי התלמידים, בביה"ס התיכון, ולצמצם פערים באמצעות למידה מואצת בשיטה ייחודית המחזקת את חווית ההצלחה. בזכות המרתונים הלימודיים והתרגול הייחודי, כאמור, מעלים התלמידים את ציוניהם לממוצע גבוה יותר. סקרים שנעשו בקרב תלמידים שהשתתפו בפרויקט הוכיחו כי הם שיפרו באופן ניכר את הישגיהם הלימודיים, תוך הגברת המוטיבציה ללמידה ושינוי תפיסה ואמונה ביכולותיהם.

התכנית מיועדת לתלמידים שצברו פערים לימודיים שמונעים מהם להגיע להשגת תעודת הבגרות. התוכנית עושה שימוש רב יחסית בהוראה אישית ומרבה להפעיל את התלמידים בקבוצות למידה קטנות ובלימוד חוויתי. תלמידי התוכנית נהנים מתמיכה רגשית ועידוד רב בכיתות קטנות, עד 25 תלמידים, דבר שמאפשר למורה להעניק יחס אישי לתלמידיו. כתוצאה מכך הדימוי העצמי של התלמיד, שעד כה חווה רק כישלונות, עולה לאין שיעור וע"י כך גדלה המוטיבציה הלימודית שלו, ועולים הישגיו. כיתת מב"ר היא כיתה של תלמידים בעלי פוטנציאל לימודי, שבחטיבת הביניים לא השיגו ציון "עובר" אך יש תקווה שיוציאו תעודת בגרות בציונים סבירים בסוף התיכון.

לפרויקט נבחרים תלמידים אשר נחלו כישלונות במהלך 9 שנות למידה הקודמות להם כתוצאה מליקויי למידה שונים. בנצי מכיתה י'1 ושלמה מכיתה י'2 למדו בחטיבה ב"רמות" ולא הצליחו לקבל ציונים עוברים ולכן ניתנה להם האפשרות להיכנס לתפנית. פניתי אליהם בשאלה למה נכנסו לפרויקט תפנית והאם ניתנה להם האפשרות להיכנס לכיתה רגילה. בנצי אמר: "בחטיבה למדתי בקושי והיו לי כמה נכשלים ולכן הציעו לי להיכנס לפרויקט. אמרו לי שבפרויקט אני אצליח יותר מכיתה רגילה", לעומת זאת שלמה אמר: "בחטיבה הייתי ממש מופרע וניתנה לי האפשרות או להיכנס לתפנית או לעזוב את בית הספר". לכן מכיוון שקיבל הזדמנות ללמוד בתפנית נענה לאפשרות. לקראת סוף השנה בנצי ושלמה אומרים שההחלטה להיכנס לתפנית הייתה נכונה. שלמה הוסיף: "השתפרתי באנגלית והתחלתי ללמוד. הייתי גרוע בלימודים ועכשיו אני ניגש לכל הבגרויות השנה".

בראש סדר העדיפויות של הפרויקט עומד נושא המשמעת. זה כולל התנהגות בכתה, התנהגות כלפי המורים, התנהגות בין התלמידים לבין עצמם ודגש על נוכחות מלאה ועמידה בזמנים. ההתמקדות בנושא המשמעת תאפשר הרגלי למידה שיעזרו לתלמידים להגיע להישגים טובים ובעקבות כך להגיע לתעודת בגרות ואף להטמיע את הרגלי ההתנהגות גם מחוץ לכותלי ביה"ס. בכיתת מב"ר, כאמור, יש לא יותר מ-25 תלמידים. שיטת הלמידה יותר פרטנית עם תמיכה אישית, במהלך השיעורים במקצועות הבגרות. הכיתה מתחלקת ל-3 קבוצות קטנות, דבר המאפשר למורה לשלוט בהעברת החומר, כך שאף תלמיד לא מתפספס בהקניית הנושא הנלמד. בנוסף למורה ישנם מתרגלים אשר נותנים עזרה לימודית לתלמידים בזמן השיעור ולאחריו. תלמיד אשר זקוק לעזרה גם אחרי שעות בית הספר יכול לקבל שעות תרגול. כך שאחוזי ההצלחה שניתנים לתלמיד יהיו גבוהים יותר במידה וישנה התמדה.

תלמידי מב"ר זכאים להיבחן במועדי חורף ובמועדי קיץ, אשר מקטינים את לחץ בחינות הבגרות בסוף י"ב. לקראת בחינות הבגרות התלמידים יוצאים לימים מרוכזים המתקיימים בבית הספר ועד שעות הצהריים, וימי מרתון המתקיימים במקומות מחוץ לבית ספר, ובמשך כל היום. בימים אלו התלמידים לומדים מקצוע אחד שהוא לבחינת הבגרות ובסופו של כל יום כזה יש מבחן או מתכונת, שמראה את הישגיו של התלמיד לאותו יום לימודים. פרויקט זה מאפשר לתלמידים להצליח ולהגיע לציונים גבוהים אשר יגנו עליו בזמן ההגשה לבגרות. בכל מקצוע התלמיד מקבל 3 מבחני מתכונת ובכך מעלה את רף ציוניו. בעזרת המחנכים וצוות הלימוד, כל התלמידים מסיימים עם שתים עשרה שנות לימוד, חלקם עם בגרות חלקית וחלקם עם בגרות מלאה.

נשאלת השאלה האם ההצלחה מאירה פנים לפרויקט?
בקרב בוגרי י"ב, בני המחזור הראשון של תכנית "תפנית סטארט" שהופעלה במקיף "רמות" בשנת הלימודים תשס"ח נרשמה הצלחה של למעלה מ-70% בשיעור הזכאות לתעודת בגרות. ההצלחה נרשמה גם ברמת הציונים הגבוהה המאפשרת המשך לימודים במוסדות להשכלה גבוהה. 48 התלמידים שנבחרו לתכנית היו בעלי 5-7 ציונים שליליים אשר היוו מכשול משמעותי ביכולתם לגשת לבחינות הבגרות. בי"ס "רמות" היה הראשון בבת-ים שנענה לאתגר, ושילב את התכנית בביה"ס על מנת לקדם תלמידים אלה לתעודת בגרות.

את תכנית "תפנית סטארט" במקיף "רמות" הובילה וניהלה המנהלת דבורה קהת, בסיוע היועצת עינת אלברט, רכזת השכבה אביבה לנדמן, רכזי תפנית בבית הספר חגי בן אברהם ואלית פילוסוף, המורים והמתרגלים. כולם פעלו בהשקעה רבה, בנחישות ומסירות להצלחה והובילו את התלמידים ואת הוריהם אמונה ביכולתו של כל תלמיד להצליח.
 
לעומת זאת, המחזור השני של הפרויקט השנה, נחל כישלון ואחוז הזכאות לקבלת תעודת בגרות עומד על כ-45%. מתוך 52 תלמידים ייגשו לבגרות השנה כ- 23 תלמידים. פניתי לחגי בן אברהם, רכז תפנית י"ב, כדי לדעת פרטים על איך הגיעו למצב של כישלון במחזור הזה לעומת מחזור קודם. חגי הסביר: "הכישלון של השנה נובע מכך שבמחזור זה לא התעסקו במשמעת והגבלת התנהגות אלא התנהגו אל התלמידים בצורה רכה מדי. המחשבה הייתה שאם נהיה חברים שלהם אז הם יחזירו לנו בכך שהם ילמדו. התלמידים במצב כזה תופסים את המורה כחבר ובכך הם מחפפים בלימודים". שאלתי את חגי למה החליט להצטרף כמחנך למחזור הזה אם מראש ידע שהתפקיד הוא קשה בעקבות מצב הבגרויות של התלמידים: "החלטתי להצטרף בגלל שאני יודע שאני אוכל לשקם את המחזור הזה ולהעלות את אחוז הזכאים בשכבה זו. אני חושב שלהיות מחנך בפרויקט כמו תפנית זו עבודה מרתקת מעניינת וחשובה מאוד. מעל הכול, גם אני בעברי הייתי עם המון בעיות ולא עזרו לי. אני רואה בזה ערך עליון וכפיצוי על זה שבעברי לא עזרו לי, אני עוזר לאחרים". וחגי מוסיף "זהו פרויקט מצוין שעוזר לתלמידים מתקשים, פרויקט שנותן מענה שלא כל מסגרת יכולה לתת".

Photo by ccarlstead
http://www.flickr.com/photos/cristic/359572656/sizes/m/





הגנה על פרטיות תנאי שימוש אודות צור קשר